Tips voor een vegetarische lifestyle

Als groente-en fruitspecialist zijn wij natuurlijk groot voorstander van een levensstijl waarin vlees steeds vaker wordt vervangen voor een plantaardig alternatief. Minder dierlijke producten consumeren heeft namelijk een enorme impact op mens, dier en milieu! Één dag per week plantaardig eten maakt al een enorm verschil, alle beetjes helpen!

Nog altijd bestaat bij veel mensen de overtuiging dat vlees onmisbaar is voor de inname van bepaalde B-vitaminen, ijzer en eiwitten. Niets is echter minder waar; al deze micro-en macronutriënten zijn vertegenwoordigd in plantaardige voeding, met als voordeel dat de voeding lichter verteerbaar is. Sterk nog; de dieren die wij eten halen de vitaminen die zij doorgeven uit plantaardige voeding die zijn te eten krijgen. De valkuil bij een plantaardig dieet is echter dat je snel te weinig eet, waardoor je ook minder voedingsstoffen tot je neemt die je cellen moeten voeden. Verdiep je dus goed in een plantaardig voedingspatroon alvorens je dierlijke producten skipt.

Hieronder volgen een paar praktische tips die het makkelijker maken om vaker vlees te skippen:

Maak groente het hoofdbestanddeel van jouw menu; omdenken!

Denk bij het samenstellen van je menu van de dag vanuit de groente of de koolhydraatbron (zoals pasta/aardappel/rijst/etc.) en niet vanuit het vlees.

Experimenteer met verschillende wereldkeukens
Door te koken met verschillende kruiden, specerijen en bereidingstechnieken, zal je verrast zijn over de mogelijkheden met groente. Ook is het heel makkelijk om vleesvervangers te verwerken in bijv. een curry of tajine (en nee, dat is echt niet ingewikkeld maar juist super makkelijk :)).

Gebruik verschillende voedende vleesvervangers
Er zijn echt voldoende alternatieven beschikbaar die ervoor zorgen dat je aan je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitaminen, mineralen en eiwitten komt. Je kunt denken aan:

– Peulvruchten

Super gezonden en voedzaam. Peulvruchten zijn rijk aan eiwitten, ijzer, vitamine B1 en vezels. Door de hoeveelheid vezels geven ze bovendien een lekker verzadigd gevoel en bevorderen ze een stabiele bloedsuikerspiegel. Probeer eens een lekkere linzencurry of een groenteschotel met kikkererwten.

– Paddenstoelen

Heerlijke smaakmakers zijn het, maar ze hebben ook een wat vleesachtige structuur, waardoor ze goed als vleesvervanger te gebruiken zijn.

– Noten

Bron van gezonde vetten, vitamine B1, Vitamine E, eiwitten en ijzer! Noten geven een verzadigd gevoel en geven veel energie af. Maak het tot een gewoonte dagelijks verschillende soorten ongebrande en ongezouten noten te eten.

Plantaardig eten betekent voor menigeen het einde van een Bourgondisch leven vol gezelligheid. Maar dat is natuurlijk niet zo. Balans is de sleutel tot succes voor een bestendige verandering in het leefpatroon. Niet kortstondig radicaal het roer om, maar geleidelijk, stukje bij beetje naar een evenwichtiger menu. You got this!