Slank met Kliswortel

 

Wat voor wortel? De kliswortel.. Ja, wij verzonnen het niet, maar het bestaat écht! Deze groente mag zich met recht vergeten noemen, want in de Middeleeuwen werden de wortel en de scheuten ervan nog volop gegeten, maar daarna is het eigenlijk uit onze keuken verdwenen. Tegenwoordig wordt de wortel vooral nog gegeten in Japan en Korea (in Azië wordt de wortel aangeduid met gobo). Hoog tijd om de kliswortel weer onze gerechten op te nemen, want het heeft best wel wat gezonde eigenschappen!

De klis is een tweejarige distelplant. Tweejarige planten hebben de strategie om eerst een energievoorraad (zetmeel) aan te leggen en om zich pas het volgende jaar voort te planten. Dat opslaan van energie doen ze in een grote penwortel. De klis wordt dan ook in het eerste jaar geoogst. De wortel is dan lekker zoet!

Voordeel van de kliswortel is dat het vitamine B12 bevat. Dat geldt trouwens ook voor veel andere planten, zoals peterselie en zeewier. Dat het eten van vlees dus noodzakelijk om vitamine B12 te kunnen aanmaken, klopt dus niet.

Andere micronutriënten die voorkomen in de kliswortel zijn Vitamine C, B1, B2, B3, B6, E en biotine. Daarnaast bevat het ijzer en mangaan; twee belangrijke mineralen die kunnen helpen bij het verbeteren van sportprestaties!

Kliswortel zorgt bovendien voor een snellere stofwisseling! Doordat het vezelrijk is, werkt het ook nog eens verzadigend en draagt het bij aan een stabiele bloedsuikerspiegel.

Maar hoe maak je er nu iets lekkers van?

De wortel is van zichzelf smakelijk en dus lekker rauw te eten. Ook in roerbakgerechten komt de wortel goed tot zijn recht. Omdat onze chef Tim ook erg benieuwd was geworden naar de smaak, heeft hij het experimenteren alvast voor u gedaan. Binnenkort vindt u een overheerlijke maaltijd met Kliswortel in onze maaltijden toonbank!